Rekenen met tijdsverschillen

De leerlingen ontvingen tijdens een les Rekenen het onderstaande vluchtschema en op het whiteboard had ik de volgende tijdsverschillen met Amsterdam opgeschreven: Detroit -6 uur en Phoenix -8 uur. Ik stelde de vraag: hoelang is de totale reisduur van Amsterdam naar Phoenix?

Time Table

Figuur 1: vluchtschema Amsterdam – Phoenix

Studenten bleken moeite te hebben met de abstracte aanduiding van de tijdsverschillen met Amsterdam, dus met: Detroit -6 uur en Phoenix -8 uur. Ze zagen niet direct wat deze tijdsverschillen betekenden en dat er ook binnen de Verenigde Staten dus nog een tijdsverschil van een paar uren is.

KLM-vliegtuig

Figuur 2: KLM-vliegtuig

Nadat ik merkte dat de studenten moeite bleken te hebben met de aanduiding van de tijdsverschillen, opperde ik dat je -direct nadat je op Phoenix bent aangekomen- naar huis, familie, partner, of vrienden in Amsterdam belt en vroeg hen: hoe laat zal het dan in Amsterdam zijn?

Toen ik de abstracte tijdsverschillen zo in de context zette, was het voor de studenten wel direct duidelijk wat de tijdsverschillen inhielden en ze noemden moeiteloos de tijd in Amsterdam (23:07 uur).

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: